zaterdag 19 februari 2022

Het gebruik van "gratis" is voor jou niet altijd gratis

 

Het gebruik van "gratis" is voor jou niet altijd gratis





  Het begrip "gratis" zorgt vaak ook voor heel veel wantrouwen bij je lezers;

  Sommige zoekmachines geven je er zelfs een lagere vermelding in hun zoekresultaten door;

  Wees er eerlijk in, dat je via een omweg echt wel aan je verdiensten komt.



Gratis zal bij veel mensen zeker voor aandacht zorgen

Een begrip dat vaak genoemd wordt als heel belangrijk in verkoopteksten is “gratis”. Hoewel dit in theorie wel kan werken, is het een term met heel veel valkuilen die door veel copywriters dan ook wordt vermeden. Al was het maar, omdat zoekmachines als Google een enorme hekel aan dit soort woorden hebben.

Gratis kan ook voor wantrouwen zorgen

Zo kan "gratis" direct het wantrouwen opwekken bij mensen die er van overtuigd zijn dat niets in het leven echt gratis is. Bij een dergelijke aanbieding moet er dus wel ergens een addertje onder het gras zitten. Op dat moment werkt het gebruik van "gratis" dus averechts, in plaats van inspirerend, om tot een actie bij je lezers te komen.

Wees heel geloofwaardig en leg je motivatie uit

Je zult dus echt goed duidelijk moeten maken, dat er geen addertje is en dat zal heel geloofwaardig moeten zijn. Waarom je iets gratis aanbiedt, zul je heel goed moeten verklaren en onderbouwen. En dan nog zullen velen jouw aanbod met het nodige wantrouwen bekijken.

Lever liever iets gratis mee bij een bepaald product

Vaak zal het beter zijn om bij een product zaken gratis mee te leveren, zoals een speciale gebruiksaanwijzing, gebruikstips, een opberghulpmiddel, gratis verzending en dergelijke. Bij een kunstwerk kun je als kunstenaar zaken meegeven als je biografie, je artiststatement, een verhaal over je kunstwerk en dergelijke, zodat de nieuwe koper ook iets heeft om over te vertellen.

Wees open en eerlijk dat je zakelijk bezig bent

Het moet heel duidelijk zijn, dat je zaken doet en dat je er al dan niet via een omweg iets op verdient. Maak alles duidelijk en transparant, zodat er geen reden voor enig wantrouwen is. Dat je er als gebaar zaken gratis bij levert, herkent men ook wel en zal men niet gek vinden. Men gaat er verder ook wel van uit, dat dit mooie gebaar ergens in de prijs van je aanbieding verwerkt zal zijn. En natuurlijk is dat ook zo. Het heeft helemaal geen zin om dat te ontkennen.

Tot slot

Er zijn naast het overbekende werken met de gratis aanbiedingen nog volop andere manieren voor de promotie van kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten