maandag 21 februari 2022

Gebruik consequent "U/UW" of "JIJ/JOU"

  

Gebruik consequent "U/UW" of "JIJ/JOU" 





  Wees consequent bij het gebruik van "je" of "u" op websites en in verkoopteksten;

  Of je "u" of "je" moet gebruiken, is afhankelijk van je sociale status ten opzichte van degene die je aanspreekt;

  Het is wel van belang om de lezer direct aan te spreken om een band met je lezer te krijgen.


Richt je altijd tot de lezer, hoe je dat ook doet

Maak in je advertenties en verkoopteksten veelvuldig gebruik van de aanspreekvormen “u / uw” of “jij / jou”, want daarmee richt je je direct tot de lezer en spreekt deze dus ook rechtstreeks aan. Dat aanspreken is van belang als we een soort van emotionele band met de lezer willen regelen. En dat is dan weer belangrijk, als je wilt dat het op het doen van zaken aan komt. 

Gebruik een aanspreekvorm consequent

Doe het aanspreken in een bepaalde vorm wel consequent. Dus of over de hele website of verkoop tekst "je" of "u" gebruiken. Welke vorm je gebruikt, is een beetje afhankelijk van de sociale status. Behoor je zelf ook tot de groep die je aanspreekt, dan mag je best "je" gebruiken. 

Is dat echter niet het geval, dan is het gebruik van “u” en “uw” wat meer op zijn plaats. Maar heb je eenmaal een keuze gemaakt, houdt het daar dan bij en ga nooit wisselen van aanspreekvorm. 

Laat je lezer zich belangrijk voelen

Dit geeft de lezer het gevoel dat hij of zij belangrijk en uniek voor je is en dat gevoel versterkt de neiging van de lezer om de hele advertentie of verkoop tekst door te lezen. 

Je krijgt dan zinnen als: 


  • “U vindt toch ook wel dat ____”
  • “Je kunt nu nog van gebruik maken van jouw eigen  ____”
  • “U merkt toch nu al dat ____ de nodige voordelen voor u heeft, nietwaar?”

Tot slot

Er zijn vele zaken die een rol spelen bij de promotie bij kunst en deze aanspreekvormen kunnen daar zeker een rol bij spelen. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com



 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten