dinsdag 22 februari 2022

Maak meer kopers van bezoekers

Maak meer kopers van bezoekers



    Het is soms een raadsel waarom de ene advertentie bezoekers trekt en een andere advertentie juist helemaal niet;

    Dit wordt onderzocht door verschillende advertenties te gebruiken en te kijken welke het beste presteert. Deze techniek wordt A/B testing genoemd;

    Sommige advertentiesystemen, zoals Adwords van Google bieden dit soort mogelijkheden standaard aan.



Waarom verdwijnen sommige potentiële kopers weer?

Bezoekers worden in de praktijk lang niet altijd kopers. Dat is iets dat iedereen die iets te verkopen heeft, wel zelf heeft ontdekt. En het gaat niet alleen om kopen. Het geldt voor alles dat je je lezers ook graag wilt laten doen. Zelfs het ophalen van een gratis boek, waar je al je ziel en zaligheid in gelegd hebt, kan gewoon genegeerd worden. Wat precies de oorzaak van die passiviteit is, is vaak niet altijd even duidelijk. Wel blijkt het achteraf vaak gewoon aan een kleinigheid te liggen. 

Er zijn technieken om het gedrag van de lezers te testen

Natuurlijk zijn er wel manieren om dit effect te gaan verminderen. In de praktijk worden de oorzaken stuk voor stuk uitgetest, door verschillende versies van advertenties en verkoopteksten te maken. Die versies verschillen dan op zaken als bijvoorbeeld de kopregel, een welkom in de eerste alinea, het wel of niet aanbieden van garanties, het al dan niet toevoegen van aanbevelingen en dergelijke kunstmatig aangebrachte verschillen. 

Geef twee groepen verschillende advertenties of teksten

Een deel van de bezoekers of de lezers ziet dan de ene versie en een ander deel ziet een gewijzigde versie. We kunnen dat regelen door na een bepaalde periode de tekst of de advertentie te veranderen en de verschillen te meten. Soms doen we twee versies tegelijk en anders doen we de ene advertentie na de andere. Bij voorkeur gebruiken we daar speciale software voor. Want we kunnen inderdaad ook speciale test-software gebruiken om het effect van verschillen te analyseren. 

Deze techniek is standaard aanwezig bij Google adwords

Bijvoorbeeld Google biedt dit standaard aan bij hun adwords programma. Hiermee kunnen we meerdere versies van een advertentie tegelijk gebruiken. Nadat er voldoende testgegevens zijn opgebouwd, wordt automatisch de best presterende advertentie gebruikt. Maar niet iedereen gebruikt deze advertenties van Google en dan zullen we het zelf moeten regelen. 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Belangrijk is natuurlijk altijd om van je bezoekers kopers te maken. Daar werf je tenslotte bezoekers voor, nietwaar? Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten