zaterdag 26 februari 2022

Maak je banners effectiever

Maak je banners effectiever



    Banners (kleine advertenties op een gestandaardiseerd formaat) werken goed, ondanks alle negatieve verhalen die je er over hoort;

    Als banners niet zouden werken, waarom staan veel sites van kranten etc. er dan nog dagelijks vol mee?

    Maak gebruik van de mogelijkheden van een zogenaamde bannerrotator. Dat is een stukje software dat steeds een andere banner laat zien. Lever er desnoods zelf eentje op een website. Dan kun je alles net zo regelen als je het zelf hebben wilt.


728x90
Voorbeeld banner 728 x 90 pixels (niet exact op schaal)

Banners schijnen het in de praktijk beter te doen, dan de goeroes beweren

Er wordt op internet heel wat gezegd en geschreven over zogenaamde bannerblindness. Bannerblindness is het op een gegeven moment niet meer zien van banners door de bezoekers van je website. Maar in de praktijk blijkt het toch nog altijd een redelijke efficiënte vorm van adverteren te zijn. Banners zijn er in allerlei formaten. Zowel liggend, vierkant als staand. 

Vierkante "blokbanner" 250 x 250, niet exact op schaal

De meest voorkomende formaten (in pixels) voor banners zijn:

  • 120x600 (zogenaamde skyscraper);
  • 160x600 (wat bredere skyscraper);
  • 125x125 (klein vierkant blokformaat);
  • 200x200 (gemiddeld vierkant blokformaat);
  • 250x250 (groter vierkant blokformaat);
  • 300x250 (groter liggend rechthoek formaat);
  • 336x280 (kleiner liggend rechthoek formaat);
  • 468x60   (misschien wel het meest voorkomende liggende formaat);
  • 728x90   (groter liggend formaat, zogenaamde leaderboard banner).

Deze standaardformaten zien we veel terug op internet


Reserveer gewoon wat ruimte voor banners

Ruim daarom altijd wat plaats in, voor een paar banners op je website of je weblog. Werk je met meer banners, dan waar je plaats voor hebt? Ga dan even op internet op zoek naar een zogenaamd "bannerrotation" script. Deze handige scripts zijn er werkelijk in allerlei vormen en maten te vinden. Er is beslist ook voor jouw situatie wel een bruikbaar script bij.

Een bannerrotator kan buitengewoon handig zijn om te testen

Overigens kun je een dergelijke bannerrotator ook gebruiken voor het testen van je eigen advertenties. Neem de verschillende versies op in de rotator en houd bij op welke advertenties het meest door je bezoekers wordt geklikt. Na enige tijd heb je voldoende informatie, om te zien wat werkt en wat niet.

Tot slot

Er zijn een groot aantal manieren om je kunst te promoten. Op de website van Team Jetje zijn er al vele terug te vinden. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten