zondag 13 februari 2022

Let op, of je investeert of kosten maakt

 

Let op, of je investeert of kosten maakt



  Een belangrijk iets bij copywriting is hoe je de betaling die de koper moet doen, gaat noemen;

  Investeren heeft iets doordachts en degelijks. Iets waar je over na gedacht hebt en dat automatisch een goed gevoel geeft;

  Kopen en aanschaffen van dingen doe je bij de supermarkt om over het maken van kosten helemaal maar te zwijgen.



Kosten zijn enorm negatief!

Als we geld uitgeven dan spreken we van betalen. Dat kan voor iets zijn dat we gewoon nodig hebben. Eten en drinken bijvoorbeeld. En we kunnen uitgaven moeten doen, waar we weinig direct voor terugzien. Dan spreken we van kosten. Kosten zijn vervelend, hebben een nare ondertoon, maar je komt er niet omheen. 

Dit zijn typische kosten...

Investeren klinkt al veel beter

En dan zijn er nog zaken die we kopen in de verwachting er later iets mee te kunnen verdienen. Dan spreken we van investeringen. Dat verdienen hoeft niet automatisch geld te zijn. Als we er lekkerder door leven is dat ook al prima, nietwaar? 

Uitgeven is een negatieve emotie

Soms kan een kleine verandering van de gebruikte tekst in je verkoopverhaal met deze achtergrond al een groot verschil maken. Het kan bepalend zijn voor de emotie die je tekst losmaakt bij de lezer. En die emotie bepaalt meestal of deze lezer tot de door jou gewenste actie overgaat. Geld uitgeven is maar voor heel weinig mensen een positieve bezigheid.

Een kunstwerk geeft nooit kosten

Als we het hebben over de "kosten van een kunstwerk",  dan zal dat automatisch een negatieve reflex bij de mogelijke koper geven. Ook termen als kopen en aanschaffen geven geen echt lekker gevoel. Die termen suggereren iets noodzakelijks en een vorm van dwang, iets dat je eigenlijk liever zou vermijden. 

In kunst investeer je!

Maar spreken we bijvoorbeeld van “investeer in onze kunst” in plaats van "koop onze kunst" of "schaf onze kunst aan," dan heeft dit een ander gevoelswaarde. Investeren heeft gevoelsmatig nu eenmaal iets degelijks en duurzaams. Investeren doe je in iets waar je over na denkt voor je de aankoop doet. Een investering is altijd iets waar je lang plezier van hebt. Iets waar je de toekomst mee in kunt.

Dit zijn ook kosten!

Een zak patat! Die koop je!

Een woord als kopen heeft dat degelijke image nu eenmaal niet. Je koopt ook een zak patat,  die vijf minuten later tot een lege patatzak verworden is. 

Laat iemand de voordelen van de investering vertellen

Vertel dus altijd over de voordelen van de investering. Of nog liever, laat een ander –betrouwbaar- persoon dat voor je doen. En vermijd termen als betalen en kosten. Die werken helemaal negatief op het humeur van de mogelijke koper.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Een goede vorm van copywriting speelt daar een hele belangrijke rol bij en het verschil tussen wel of niet kopen zit soms maar in enkele woordjes.  Op de website van Team Jetje zijn er vele tips en technieken op het gebied van copywriting te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten