vrijdag 11 februari 2022

Laat je advertenties de tranen van je lezer trekken

 

Laat je advertenties de tranen van je lezer trekken



  Adverteren is een prima manier om je kunst te promoten. Dit artikeltje helpt je om je advertentie te optimaliseren ;

  Zorg altijd voor verhalen, het liefst met een persoonlijke noot ;

  Ook bij advertenties speelt de kopregel een doorslaggevende rol bij de vraag of de advertentie gelezen wordt.




Een persoonlijk verhaaltje verkoopt nu eenmaal beter

Zorg er altijd voor dat je advertentie of andere promotie tekst, bijvoorbeeld in een brochure of op een website, altijd een kort verhaal te vertellen heeft. Liefst ook nog een verhaal met een persoonlijke noot, waarmee je direct de emotie van de lezer weet te raken. Bijvoorbeeld een belevenis van vroeger. Of een anekdote. En alles wat je in die geest maar weet te bedenken. Als het maar verhalend is. 

Zoek verhalen die een positieve emotie opwekken

Gebruik eventueel een verhaal dat je van een ander gehoord hebt, of dat je in een publicatie gelezen hebt. Uiteraard pas je het wat aan, aan je eigen situatie. Want de emotie die het verhaal opwekt bepaalt uiteindelijk of de lezer stappen gaat zetten om iets bij je te kopen of niet. Het moet daarom wel positieve emotie zijn. Dus die tranen uit de kop moeten wel tranen van plezier zijn en niet van verdriet. 

Trekt je verhaal de lezer je verkoop tekst wel in?

Een goed doordacht en vlot geschreven verhaal trekt de lezers automatisch je advertentie in. En dat gebeurt dan ook nog eens, zonder dat ze dit "door hebben". De lezer is zich niet eens bewust, dat het hier een advertentie betreft. De interesse voor wat je aan te bieden hebt, wordt daarmee min of meer vanzelf gewekt. 

En kijk, daar heb je die kopregels ook weer eens!

Kopregels spelen natuurlijk ook hier een belangrijke, zo niet een doorslaggevende rol. Suggesties voor kopregels van een dergelijke advertentie kunnen dan bijvoorbeeld zijn:

  • “Op een dag zat ik op mijn balkon, staarde wat in de verte en ontdekte plotseling de waarheid over…”
  • “Op een rustig moment, zittend op een terras dat uitkeek over de azuurblauwe zee, wist ik hoe het verder ….”
  • “Wist je op je 15e ook al dat je kunstenaar ging worden?”
  • “Hebben je ouders je als kind ook al geleerd hoe je…”

Het is ook bij deze aanpak van groot belang dat jouw kopregels de lezer direct vastpakken. Ze moeten echt de lezer aanzetten om je verhaal te gaan lezen. Doet die kopregel dat niet, dan kun je het vergeten.  De kans dat de rest van de tekst enige aandacht gaat krijgen, hoe goed die tekst misschien ook wel geschreven is, is echt nihil. 

Kortom, je kunt nooit teveel aandacht aan je kopregels geven. En zorg er voor dat die kopregels de aanzet worden tot een soort van verhaal. 

Tot slot


Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Niet alle vormen van tekst zullen  je lezers tot tranen toe beroeren, maar proberen kan natuurlijk altijd Op de website van Team Jetje zijn vele tips en trucs op het gebied van copywriting terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten