maandag 21 februari 2022

Het zijn altijd de kleine dingen die het 'm bij een website doen

 

Het zijn altijd de kleine dingen die het 'm bij een website doen




    Het is van groot belang, dat een bezoeker van een website direct begrijpt, waar hij of zij is terecht gekomen;

    De tweede, eveneens belangrijks stap, is dat de bezoeker weet wat er nu verder van haar of hem verwacht wordt;

    Een uitstekend voorbeeld van een duidelijke en functionele hoofdpagina is die van Google zelf.

Ook kleinigheden kunnen grote gevolgen hebben

Vooral bij websites kunnen kleine details je website maken of breken. Die kleine details kunnen er voor zorgen dat je bezoekers blijven hangen en verder kijken. Maar die details zorgen er ook voor dat je bezoekers er direct weer met één klik vandoor gaan als ze het niet zint.

De uitgang van je website is altijd dichtbij

Want bij een website is de uitgang nu eenmaal zelden verder dan één muisklik weg. En de ellende is, dat die vertrokken bezoeker meestal ook nooit meer terugkeert. En dat is toch wel heel erg jammer, nietwaar? 

Laat de klant zich niet afvragen waar hij is

Dus zorg er goed voor dat het direct duidelijk is voor een klant waar hij of zij is terechtgekomen. Daar mag geen twijfel over bestaan. Zodra die klant het gevoel heeft, dat hij of zijn op de juiste plek is aangeland, komt bij die klant namelijk de vraag boven, wat nu het volgende is wat er gebeuren moet. Ook dat moet dus heel erg duidelijk zijn,  wil de klant niet heel snel weer naar een plek gaan waar hij of zij wél direct weet wat hij of zij doen moet. En weg is de klant weer. 

Zorg dus dat de volgende stap altijd duidelijk is

Zorg dat het altijd op de homepage direct duidelijk is wat er gedaan moet worden. Veel meer dan aangeven van de volgende stap is eigenlijk niet eens nodig, want dat is nu precies wat de klant op dit moment wil weten.

Gebruik aparte pagina's voor details

Eventueel kun je ergens in de kop of helemaal onderaan wat gegevens over jezelf of je  bedrijf zetten. En zet bij voorkeur alleen een linkje naar een aparte pagina, waar je dat soort zaken vermeldt.  Ook een link naar een aparte pagina over het doel van de website en wat er te vinden valt kan handig zijn. Maar veel verder moet je eigenlijk niet gaan. 

Kijk eens naar de website van Google

Als we het hebben over een succesvolle website, dan komt Google al snel in gedachten, nietwaar? Nu, wat is daar te vinden? Een groot zoekveld en en paar bijna verstopte linkjes. Want de bezoekers van Google komen daar om iets te zoeken. Verder niets. Dus meer op de webpagina is niet nodig en dat heeft Google heel goed begrepen. 

Zorg voor intens gelukkige bezoekers

De bezoeker zal gelukkig zijn met het feit dat hij of zijn direct kan zien waar hij of zij terecht gekomen is en wat hij of zij nu moet doen. Dat komt hij of zij namelijk helemaal niet zo vaak tegen. De meeste mensen en webontwerpers proppen een website veel en veel te vol, zodat het totaal onoverzichtelijk wordt. Als we de bezoeker als die binnen komt nieuwsgierig maken, dan gaat die echt wel verder. En zo niet, dan waren we hem of haar waarschijnlijk toch binnen tien seconden extra wel weer kwijtgeraakt. 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie. Ook bij kunst. Een succesvolle website kan daar ook een belangrijke rol bij spelen maar is relatief lastig te realiseren.  Op de website van Team Jetje zijn er vele tips en suggesties terug te vinden. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com


 


 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten